RSS

Bisarra matvanor del 2

10 Dec

Onsdag på psykmottagningen betyder att vi har den polske doktorn här. Han är jättesnäll och trevlig och de flesta patienterna tycker om honom. Han talar franska och ryska, går omkring och fnissar och är en allmän trivselhöjare. Förra veckans meny kan du läsa om här. Den här gången ville han prova svensk mat. På min chefs inrådan hade han köpt pölsa. Först skar han bitar av pölsan och åt den kall. Jag fick kväljningar. Sen blev han upplyst om att man ska värma den i kastrull eller stekpanna. Han valde kastrull. Pölsan placerades sedan i en djup tallrik, två stycken kokta potatisar med skal på la han ovanpå och sen toppade han det hela med rödbetor och åt med god aptit. Det hela ledde fram till en diskussion om mat och han berättar då att han tycker mycket om grisöron med senap på. Det var tydligen vanligt förekommande i Polen. Då gick jag ut därifrån. Min köttfärssås åkte kana i halsen.

 
11 kommentarer

Publicerat av på december 10, 2009 i Mat

 

Etiketter: , ,

11 svar till “Bisarra matvanor del 2

  1. absolutjohan

    december 10, 2009 at 9:46 f m

    Stor psykundersökning på honom kanske vore på sin plats?

     
    • systersmisk

      december 10, 2009 at 9:55 f m

      Behövs det ens undersökas?

       
  2. redaktörn

    december 10, 2009 at 9:55 f m

    Det står nu helt utan tvivel. Alla tveksamheter är undanröjda. Det finns numera bara en bloggare som förmår höja aptiten till oanade nivåer – SysterSmisk 🙂

     
    • systersmisk

      december 10, 2009 at 9:56 f m

      Hoppas du har fått lite fina tips inför helgen. Tyvärr ska polacken vara ledig några månader nu, men det kommer väl nån annan galning som tar över.

       
  3. Hälsporren

    december 10, 2009 at 3:19 e m

    Åh, tack! Nu vet jag vad vi ska äta till middag ikväll! 😀

     
    • systersmisk

      december 10, 2009 at 3:58 e m

      Det var så lite så.

       
  4. Jenny

    december 10, 2009 at 9:00 e m

    Haha, jag kan inte höra pölsa utan att tänka på en gammal kompis som köade till nån punkkonsert i Forum i Kvarnsveden som hade käkat pölsa på dagen och var så full så hon kräktes i kön, men för att inte förlora sin plats eller riskera insläppet kräktes hon i munnen och svalde det istället.
    Man får vara ordentligt dyngad för att lyckas med det.

     
    • systersmisk

      december 10, 2009 at 9:46 e m

      Haha. Men fy fan.

       
  5. Ivana

    december 11, 2009 at 1:52 e m

    Jag som trodde att jag var hungrig nyss. Jag hade visst fel, lunchen får vänta ett tag. 🙂

     
    • systersmisk

      december 11, 2009 at 2:22 e m

      Jag kanske ska börja hänga med honom varje dag så kanske man går ner i vikt?

       
  6. ordsallad

    december 12, 2009 at 9:58 f m

    Senap? Jag är tveksam. Jag tror en liten vinägrett skulle balansera den finstämda öronsmaken på ett alldeles fantastiskt vis. Eller kanske ketchup? Åh, vilka möjligheter!

     

Kommentera

 
