RSS

Och ni säger att jag är ful i munnen

17 Dec

Martin Ezpeleta bräcker mig hundra gånger om med sin argentinska språkskola och gör mig vansinnigt sugen på att påbörja lite språkstudier då man sällan har användning för argentinska svordomar i Säter. Jag vill ut och svära mig runt i världen. Någon som har bra tips på svordomar som funkar på Sri Lanka eller ska jag få lov att nöja mig med att visa långfingret? Kanske finns det några lokala uttryck i klass med papegojans fitta?

Choklad är gott. Mycket gott. Speciellt fin choklad. Men jag kan inte rekommendera det till morgonkaffet. Nu mår jag fan illa.

 
20 kommentarer

Publicerat av på december 17, 2009 i Härliga tider, Trams

 

Etiketter: , ,

20 svar till “Och ni säger att jag är ful i munnen

  1. Mia

    december 17, 2009 at 9:23 f m

    haha, svordomar brukar ju vara det första man lär sig på ett nytt språk, men lankesiska…hmm.. jag coachade iofs en tjej från Sri Lanka när jag jobbade med arbetssökande. hon var mycket trevlig och delade gärna med sig av recept. men hon var livrädd för hästar! dessa användes nämligen enbart till draghjälp i hemlandet och att man faktiskt kunde sitta på en för nöjes skull var så skrattretande konstigt att hon fick panik ^^ kanske svor hon då, när hon kom till stallet? eller åtminstone konstaterade något som vi alla kunde skåda (gigantiskt hästballe)? minns dock inte hur det lät..;/

     
    • systersmisk

      december 17, 2009 at 9:30 f m

      Haha. Inte nog med att vi sitter på hästar här i kalla nord, vi äter dom oxå.

       
  2. Marian Librarian

    december 17, 2009 at 10:31 f m

    En färgstark rysk svordom, eller snarare förbannelse, som jag diggar stenhårt är ”Måtte en kuk växa ut på din panna!” Minns inte hur man säger det på ryska just nu, men det kan jag ju kolla upp 😀

     
    • systersmisk

      december 17, 2009 at 11:33 f m

      Man kanske skulle skriva en bok?

       
  3. 138

    december 17, 2009 at 10:36 f m

    Själv fick jag sitta framför en tv-kamera igår och snacka om mamman i ”Gilmore girls” mutta. *GILLA*

     
    • systersmisk

      december 17, 2009 at 11:34 f m

      Haha, härligt. Men varför? Jag skulle iof gärna göra mer än att prata OM hennes mutta. Hon är ju galet het.

       
      • Jenny

        december 17, 2009 at 12:58 e m

        Meh. Du ska inga andra muttor hava jämte min. Skärp dig nu.

         
  4. 138

    december 17, 2009 at 2:32 e m

    För att i ”Bad santa” – som jag sett 10 ggr och gråter till nästan varje gång – får man NÄSTAN NÄSTAN NÄSTAN se dem. Den går att ana.

     
    • systersmisk

      december 17, 2009 at 2:41 e m

      Den filmen ligger i min ”att se” hög hemma. Nu blev det mycket intressantare helt plötsligt. Jag satt i somras och kollade på värdelösa pokerturneringar bara för att den kvinnan är med.

       
  5. Undvika-Posten

    december 17, 2009 at 8:43 e m

    Kanske den här översättaren funkar?

    http://translate.google.se/#sv|en|

    Choklad till frukost? Jag skickade faktiskt in ett förslag till Marabou när jag var liten att det skulle följa med en chokladkaka till morgontidningen. Hoppades ju så klart på en belöning för denna fenomenala idé i form av en stooor låda choklad.

    Vad fick jag då? Ett jävla klistermärke med en mjölkchoklad på….

     
    • systersmisk

      december 18, 2009 at 9:13 f m

      Tack för översättaren. Kanske ska börja blogga på hebreiska när jag ändå är i farten.

       
  6. Hälsporren

    december 17, 2009 at 9:28 e m

    Nope, tyvärr ingenting på lankesiska. Men säger du ”inculati la tua sorella” till en italienare så blir han inte glad. Man får inte ens skämta om det. Tro mig, jag har försökt. Det går inte hem.

     
    • Jenny

      december 17, 2009 at 9:31 e m

      I din syrras arsle? Är förolämpningen större än om man hotar med papegojans arsle?

       
      • Hälsporren

        december 17, 2009 at 9:46 e m

        Allvarligt talat, jag blev mycket förvånad när jag insåg hur jävla illa de tycker den svordomen den är. Eftersom själv tycker jag ”ammazzo tua” (död åt de dina) är värre, men det kan de minsann skämtsamt svära med. Men, jaja, katoliker. Fast, prova med papegojans arsle-förolämpning och rapportera! Skulle vara intressant att se utvecklingen. 😀

         
        • Jenny

          december 17, 2009 at 10:13 e m

          Jag vidarebefordrar det till min kvinna på plats.

           
        • Hälsporren

          december 19, 2009 at 9:09 e m

          Fast, det ska vara ”ammazzi tua”.

           
    • systersmisk

      december 18, 2009 at 9:15 f m

      Det finns ingen logik i sånt här. Hörde ryktas om en riktigt ful svordom på okänt afrikanskt språk: Knulla den fete. Det var det värsta man kunde säga. Jag knullar ju hellre någons syrra än den fete.

       
      • Jenny

        december 18, 2009 at 10:53 f m

        Är det nåt slags mission impossible de försöker beskriva där?
        Om man sitter och jävlas med nåt som inte ger sig och svär för sig själv ”knulla den fete”, för det är ungefär lika svårt att hitta en fet i Afrika som att lyckas med jävelskapen?
        Eller var jag kolonialistisk nu? Knulla den fetes syrra…

         
        • systersmisk

          december 18, 2009 at 10:59 f m

          Vi är feta. Vi får ju aldrig ligga.

           
  7. Shevil

    december 20, 2009 at 10:03 e m

    Martin Ezpeleta är fantastisk. Papegojans fitta må ta den som inte håller med 🙂

     

Kommentera

 
