RSS

Den bistra sanningen

06 Apr

Spanade lite på hemnet idag. Det finns ett litet sött hus där som skulle passa mig. Men det som fångade  min uppmärksamhet var en ruta nere i hörnet där det stod något om utmärkande livsstil i rövstan. Jag ångrar nu att jag klickade på den rutan. Där kunde man läsa detta:

  • 18% är 16-24 år
  • 50% är ogifta
  • 67% är ensamstående utan barn
  • 43% bor i 66-90 kvm
  • 48% är byggt 1951-1970
  • Intressen: Trav och Galopp; Spela dataspel; Spela TV-spel
  • Läsvanor: Kvällstidningar; Serier; Tidningar om barn och föräldrar
  • 93% bor i flerbostadshus
  • 40% har yrkesinriktad gymnasieutbildning
  • TV-tittande: Trav; Utländsk talkshow; Musikvideo
  • Vanligaste namn: Therese; Jimmy
  • Konsumtion: Cigaretter, snus och tobak; Köpvideo-DVD filmer vuxna; Datorspel/TV-spel
  • Ort med liknande livsstil: Eskilstuna; Katrineholm; Hudiksvall; Avesta; Gällivare

Jag vet inte vad som vad värst, om det var travet på tv eller att det är kvällstidningar och serier som läses. Herregud, jag måste verkligen försöka rädda mig själv och mitt barn ur detta. Snarast. Och som om det inte räckte med det jag bifoga ovan så kunde man läsa:

Utmärkande livsstilar ger en bild över en stereotypisk person i detta område. Detta är gjort med syfte att skapa en känsla av området. Stereotypen behöver inte passa in på majoriteten av individerna, men de är en mer vanligt förekommande livsstil i området än i övriga Sverige generellt.

rövstan

PS: Bilden illustrerar när jag och Faktamannen förlustar oss. På hans begäran ska jag tillägga. Jag fick elva garnnystan och en virknål i guld för besväret.

 
17 kommentarer

Publicerat av på april 6, 2010 i Glesbygdsromantik

 

Etiketter: ,

17 svar till “Den bistra sanningen

  1. erkapten

    april 6, 2010 at 7:01 e m

    Gällivare!
    Saknar ord…!

     
    • systersmisk

      april 6, 2010 at 7:03 e m

      Hellre Gällivare än Eskilstuna iaf. Där finns det väl bara finska alkisar och äckelKent.

       
      • erkapten

        april 6, 2010 at 7:05 e m

        Och TVspel. De har ju allt där uppe!

         
  2. Hälsporren

    april 6, 2010 at 8:12 e m

    ”Therese och Jimmy”, hahaha!

     
    • systersmisk

      april 6, 2010 at 9:30 e m

      Hur kul som helst… Har aldrig reflekterat över de signaler namnet Therese sänder ut tidigare.

       
  3. chathrine

    april 6, 2010 at 8:36 e m

    Det är bäst att du letar vidare, med hjälp av den mallen. Uppdatera oss om den perfekta staden sedan. 🙂

     
    • systersmisk

      april 6, 2010 at 9:30 e m

      Jag ser ingen annan lösning. Kan ju för fan inte bo i en stad där vuxna människor läser serietidningar.

       
      • snovit

        april 7, 2010 at 2:16 e m

        Behöver jag ens tala om att min morsa prenumererar på Kalle Anka, sedan en sisdär 1972 ?

         
        • systersmisk

          april 7, 2010 at 5:49 e m

          Åh herregud.

           
  4. erkapten

    april 6, 2010 at 10:23 e m

    Det står inget om Takidaskivor per capita, det är väl ungefär vad man kan sakna.

     
    • systersmisk

      april 7, 2010 at 9:53 f m

      Vi vet ju att alla har Takidaskivor hemma och att deras ungar heter Kevin.

       
  5. Laserboy

    april 6, 2010 at 11:27 e m

    Hahaha….!! Det där var faktiskt lite roligt för att komma fr dig!? Jag ser att det är Faktamannen, men du är dig inte alls lik? Du är inte så ljus och har inte lika välsvarvade ben som armmottagaren på din bild!?

     
    • systersmisk

      april 7, 2010 at 9:54 f m

      Vi har ju inte setts på ett tag du och jag, hårfärg och gym. Förresten får man grymma armmuskler av att fista folk som spjärnar emot, du borde prova.

       
  6. 30+

    april 7, 2010 at 10:30 f m

    Skön bild den där. Jag råkade få upp den häromveckan när jag googlade på nåt som låg oerhört nära fotografens namn.

    Det var…intressant.

     
    • systersmisk

      april 7, 2010 at 10:36 f m

      Bildgoogle är en oerhörd trivselhöjare och källa till fniss.

       
  7. Laserboy

    april 7, 2010 at 11:36 f m

    30+. Haha… Måste ge cred för en gångs skull. Att lyckas få upp den till den där bilden och enbart reagera med att tycka ”det var…..intressant”, är beundransvärt!? Är du tjej så är det lite konstigt men coolt. Är du kille (vilket jag hoppas) måste du vara en soft snubbe, som rycker på axlarna åt det mesta? I vilket fall en stor förebild för mig! Gillar folk som inte skäms för händelser som kan anses pinsamma……….

     

Kommentera

 
