RSS

Syster Smisk recenserar ESC, la grande finale

29 Maj

Vill börja med att påpeka att Niklas Strömstedt ser ut som en inavlad påse skridskor. Inte nog med det, han är kass som artist oxå.

Azerbajdzjan: Gillar den mer idag men inte tillräckligt mycket för att tycka att den ska vinna. Refrängen är snygg men låten är ändå småtråkig.

Spanien: Obehaglig cirkuslåt av en taskig Salem Al-Fakirkopia. Låten heter Något litet, törs vi gissa på att han sjunger om sin penis? Ibland är man evigt tacksam över att låtarna bara är 3 minuter långa, typ nu.

Norge: Men herregud vilken skitnödig låt. Pretentiöst musikaläckelskit. Låt mig dö, gärna så fort som möjligt. Tyvärr kan jag tänka mig att det plaskar i trosor runt om i Europa och kanske rycker till i en och annan stringkalsong.

Moldavien: Av ren princip hejar jag på Moldavien varje år oavsett låtkvalitet. Så även i år trots att jag nästan får ett raseriutbrott av den hemska saxonen. Det svänger!

Cypern: Det här är en sån där låt som man resignerar inför när man har hört den några gånger. Kan inte såga den lika hårt som häromdagen trots att han sjunger falskt både en och två gånger. Den är fortfarande tråkig men inte totalt värdelös.

Bosnien-Herzegovina: Fortfarande plågsamt. Han ser så vansinnigt självgod ut. Kanske Bosniens egen Tomas Ledin? Ska ta ett snack om detta bara jag hittar en bosnier.

Belgien: Om man kommer från en land som pratar ett så kul språk som flamländska tycker jag att man ska sjunga på det. Galet tråkig låt. Skäms på er belgare som har röstat fram nåt så här tråkigt. Å andra sidan kan man fan inte lita på folk som äter brysselkål och kallar kram för knuffel. Jag har en mycket obehaglig känsla av att det kommer att gå rätt bra för den här låten ikväll.

Serbien: Jag sågade Milan tidigare i veckan men jag måste faktiskt ta tillbaka allt elakt jag sagt. Låten är på gränsen till fantastisk. En av mina favoriter ikväll.

Vitryssland: Underbart kass engelska och den första killen som sjunger är ju så söt! Men sen har vi ju det där dilemmat med att låten är tråkig och balsamfjanten Robert Wells i larvig kavaj. Kan inte gilla det här.

Irland: Låten är fin och hon sjunger vackert. Tyvärr har Irland fastnat i balladträsket. Är det allt supande som har gjort Paddy och hans gelikar sentimentala?

Grekland: Det svänger! Ultramanligt bidrag. Får mig att tänka på rövarna i Mattisborgen. Låten hade vunnit rejält med röster om de hade skickat en härlig och snygg Sakisgrek istället för den här mannen. Opa! Jag vill boka en resa bums.

Storbritannien: Märkligt hur såna låtskrivare har kunnat tappa stinget. Hade höga förväntningar som föll platt. Falsksång gör dessutom ingen glad.

Georgien: Jag gillar den! Refrängen är kalas men sen blir det lite småtråkigt som så många gånger annars i den här tävlingen.

Turkiet: Se ovan. Refrängen påminner lite om System of a Down vilket borde reta både System och killarna från Turkiet;)

Albanien: Det svänger om albanerna men inte tillräckligt för en vinst i år heller i år. Jag undrar lite grann var alla länder hittar alla frodiga körnegresser?

Island: Jag är inte imponerad. Gillar den förvisso mer idag än tidigare i veckan men det är ingen källa till extas.

Ukraina: Plågsamt även idag. Sjukt dåligt faktiskt. Hudfärgade klänningar är dessutom riktigt fult.

Frankrike: Jag förstår varför Frankrike inte har vunnit på många år. Obehaglig fotbollslåt som ger mig spykänslor. Har vi riktig jävla otur spelas den här låten på åtskilliga dansgolv i sommar. Rumpviftningen ger några poäng.

Rumänien: Jag vill hata den men jag kan inte. Så jävla larvig så det blir bra. Sen kan man ju tycka vad man vill om tandemspelandet och kvinnans superhjältedräkt.

Ryssland: Den är så fin! Jag tycker jättemycket om ryssarna i år. Riktiga antihjältar.

Armenien: Tyvärr fortfarande medioker. Det är nåt skumt med låten, jag borde gilla den egentligen eftersom den innehåller en massa sånt jag gillar man ändå känns den fel. Hon må ha längst ben och längst hår i världen. Jag tycker att hon kan stoppa upp den där aprikoskärnan i valfri kroppsöppning och se om det börjar växa något.

Tyskland: Tysklands bästa låt på många år. Dessutom är hon söt med ett totalt spattigt rörelsemönster.

Portugal: Tråkig. Jag vill sova.

Israel: Här måste jag blanda in politik igen, Israel ligger INTE i Europa. Låten är dessutom skittrist och inte ens hans Darincharm biter på mig i det här läget.

Danmark: Min favorit ikväll! Så här ska det vara. Tyvärr är hans sång lite lam och hur fan ser han ut i håret? Klart bästa låten i år med hästlängder.

 
4 kommentarer

Publicerat av på maj 29, 2010 i Musik

 

Etiketter: ,

4 svar till “Syster Smisk recenserar ESC, la grande finale

  1. Snovit

    maj 29, 2010 at 10:20 e m

    Är Tommy Nilsson med tänkte jag då jag såg Danmark, men så kom jag ihåg att han ju var med på Förkväll i veckan och har ju klippt sig. 🙂

    Jag gillade Moldavien. Just för hans djurigska juckande emot saxen…

     
    • systersmisk

      maj 30, 2010 at 10:59 f m

      Hahaha..ja jag tänkte oxå på Tommy Nilsson.

       
  2. ordsallad

    maj 31, 2010 at 2:07 e m

    Jag känner ett uppdämt behov av att tycka till om schlager, och det här var ett bra ställe att göra det på kände jag. Men alltså. Hur kan du vara så hård mot Spanien? Det är en låt (och inte minst ett framträdande) som kan användas till mycket produktivt! Ge små barn mardrömmar, tex. Och den juckande saxofonisten från moldavien borde ju k-märkas eller något. Kanske stängas in i en liten glaskupa, så att han inte kan ha någon kontakt med yttervärlden. Det skulle nog inte vara bra varken för honom eller yttervärlden. Han är ju det enda som är mer stört än vitrysslands fjärilsvingar i tävlingen, vilket inte säger lite. Tror för övrigt att de frodiga körnegresserna kommer från Ghana. Bara en känsla jag har. Och det här med ryssland. Jag är fortfarande helt knäckt över att de inte vann. Alles geknäckt, även om tyskland är en fint land det också. Kräver för övrigt en sverige-recension av dig också. Fast den kanske finns om jag läser lite längre ned. Om jag hinner läsa lite längre ned innan jag blir sökt. Vi får se.

     
    • systersmisk

      maj 31, 2010 at 5:00 e m

      Jag måste tyvärr erkänna att jag hör Spaniens låt i huvudet om och om igen. Fortsätter det så här så kanske jag blir sinnessjuk! Kan du skriva vårdintyg då?

       

Kommentera

 
